Què són les etiquetes parany?

26 de gener de 2021 | Actualitat
etiqueta-parany

Una clau per vendre un producte és la imatge que presenta, l’etiquetatge principal. D’aquesta manera, la marca pot voler fer creure que el producte gaudeix d’unes qualitats i propietats que realment no té. Aquesta informació enganyosa, que serveix per captar consumidors fàcilment, rep el nom d’etiqueta parany

Una clau per vendre un producte és la imatge que presenta, l’etiquetatge principal. D’aquesta manera, la marca pot voler fer creure que el producte gaudeix d’unes qualitats i propietats que realment no té. Aquesta informació enganyosa, que serveix per captar consumidors fàcilment, rep el nom d’etiqueta parany. Per a què el client n’estigui previngut, és important llegir bé les etiquetes dels productes, fixar-se en allò que es diu en segon pla per evitar caure en enganys. Per tant, els catalanoparlants tenen dret a mirar aquesta informació en la seva llengua, que és llengua oficial. 

 

Un tipus d’etiquetes parany que cada cop és més freqüent és l’aparença i la catalogació de producte sa: etiquetes com “light”, “BIO”, “natural”, “100 % natural” o “integral” poden fer pensar que el producte en qüestió és bo per a l’organisme. Tanmateix, la presència d’aquestes etiquetes no augura que ho sigui, perquè es pot reduir la quantitat d’un nutrient, però mantenir-la o augmentar-la en un altre. What guys think after a hookup woman-ukrainian. De fet, un producte és light quan es disminueix en un 30 % el contingut d’un o més ingredients comparat amb altres marques. Així mateix, que un aliment s’indiqui com a “BIO” o ecològic no vol dir que sigui saludable: les condicions per a què un producte pugui obtenir la consideració d’ecològic són molt obertes, i sovint tenen més a veure amb el mode de producció. 

 

L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) persegueix ⸻i n’adverteix⸻ aquestes etiquetes parany. Un exemple molt clar són les begudes ensucrades o sucs de fruita, que anuncien que contenen una certa fruita, però moltes vegades només en representa un 5 %: els ingredients principals són uns altres. Per tant, un producte que es presenta basat en una fruita o un aliment concret té com a ingredients principals uns altres nutrients que ho dissimulen. Passa el mateix amb el sucre i la matèria grassa, que són dos indicadors que els consumidors tendeixen a mirar més: sovint s’indica que el producte no té, per exemple, sucre afegit, però si es comproven els ingredients principals es podrà veurà que n’hi ha. 

 

Així, per esquivar les etiquetes parany, el millor remei és mirar comprovar detalladament els ingredients i la informació de nutrients que componen el producte: contrastar quins són els ingredients principals i la quantitat de cada nutrient. Per això, també és important que aquest tipus d’informació estigui en català, tal com diu la llei, perquè els catalanoparlants tinguin el dret a ser atesos en la seva llengua. Els productes, doncs, han de defugir les etiquetes parany i han de ser lingüísticament responsables.