Quins sectors econòmics etiqueten més en català?

12 de gener de 2022 | Actualitat
sectors_etiquetatge_catala

Una de les assignatures pendents de les grans marques empresarials que operen a Catalunya és incorporar la llengua catalana en el seu etiquetatge i en la documentació. Descobreix aquí els sectors que més l’utilitzen

Una de les assignatures pendents de les grans marques empresarials que operen a Catalunya és que incorporin la llengua catalana en l’etiquetatge dels productes i en la documentació que generen com ara els manuals d’instruccions i altres de necessàries per a l’ús, el consum i el maneig adequat de béns i serveis. De fet, l’article 128-1 del Codi de consum de Catalunya, obliga que les persones consumidores tenen dret a rebre en català totes aquestes informacions amb independència del mitjà, format o suport utilitzat. No fer-ho, doncs, situa el producte i el productor al marge de la llei.

Malauradament, les dades que aboca la Generalitat de Catalunya manifesten que hi ha molt camí per recórrer. En un estudi del 2020, s’hi mostra que l’etiquetatge amb més presència de català és en els sectors de vins i caves (70 % de productes etiquetats almenys en català), ous (60 %), aigües (51,4 %) i cerveses (50 %). En canvi, el català té un nivell de presència molt baix en l’etiquetatge de marques dels sectors com medicaments i parafarmàcia, telèfons mòbils, electrònica i informàtica, higiene i cura personal, productes de neteja, refrescos i sucs i pa, cereals, galetes i confitures.

Dit això, l’experiència també mostra que quan es treballa sectorialment en àmbits on el català hi era residual, es poden aconseguir grans avenços. Sense anar més lluny, el sector tèxtil continua fent passos endavant en la normalització del català, ja que, actualment, el 65% de la facturació del sector al mercat espanyol correspon a empreses que etiqueten en català. Fins fa dos anys, el català era pràcticament residual a la gran indústria del sector.

D’ençà que la primavera de 2019 Inditex va incorporar el català a l’etiquetatge dels productes, són moltes les empreses que en segueixen els passos. Les últimes: H&M, la setena marca tèxtil amb més facturació al mercat espanyol, i Uniqlo, considerada per la consultora Brand Finance com la setena marca del sector tèxtil més valuosa del món.